|
Skrevet 0910107 web. Preben Kjærbøl
|
Skibsbyggeri ved Middelfart.Takket være en svensk skibskaptajn, der interesserer sig for de gamle sejlskibe, har jeg fået beretningen om det største skib der nogensinde er bygget i Middelfart. Der er et gammelt ord der siger det betyder uheld at døbe et skib om, det kom til at gælde for dette skib. Yderligere har Bibliotekar Knud Madsen skrevet en glimrende artikel om Solstrålen publiceret i Årbog for Lokal- og Kulturhistorie på Nordvestfyn: Vends 1993. Kilden til nedenstående oplysninger stammer fra Kaptajn Hagneus Goteborg OHZI ELNAMIDDELFARTS STØRSTE SKONNERTFRA BYGNING TIL FORLIS Bureau Veritas Register 1922 & Danmarks Skibsliste 1923: Signalbokstaver: NBFG Klasse: Bureau Veritas + 16-15 3/3 G 1.1., ”leveranssurvey”: 10-1919 Ton dw: 480 ton Lastluger: 1.31 x 1.18, 3.37 & 3.32 x 2.20 m Bygget: 1919 i Middelfart av Hansen & Nielsen Motor: 120 hk Alpha (glødehoved)motor, 4 cyl, 4-takts, 360 v/m, 240 x 410 mm, fabrikant: A/S Frederikshavns Jernstøberi
& Maskinfabrik (Brødr. Houmøller), Frederikshavn,
ny 1919 NV 1956: Rigg: 3mSkKlass: BV Tonnage: 338 brutto – 249 netto Dim: 43.23/36.11 – 9.30 – 4.05 m Ton dw: 450 ton på 15´0” – 4.57 m Stds: 165 Lastluger: 14.1´ - 10.8´ x 7.1´ Byggd: 1919 i Middelfart av Hansen & Nielsen av eg och bøg. Motor: 180 hk Tuxham diesel, 5 cyl, 4-t, 195 x 260 mm, ny & indsat 1947 Rederi: Partrederiet Elna, Birger Asén (Hugo Boström, Helsingfors), Sibbo, FI Estland zur See 1918-1940: Signalbokstaver: HCNQ Rigg: 3mSk Tonnage: 312 brutto – 248 netto Dim: 38.17 – 9.10 – 4.02 m
Motor: 120 hk Alpha tk, 4 cyl,
4-t. 1919 SOLSTRAALEN Talatta Rederi A/S ( M A Olesen), Århus, DK 1921 ALBERT MOU Rederi A/S Albert Mou (A E Sørensen), Svendborg, DK 1925 CHR SCHIERLOH J F Strenge & Sohn, Brake, DE 1927 STELLA Ludwig Ambrosen, Praha (Prag), CZ 1927 STELLA G Wenzel, Praha (Prag), CZ 1928 MARS A Lambot, Tallinn, EE 1929 MARS Stefan Darany, Budapest, HU 1932 MARS R Kilu, Tallinn, EE 1933 OMAR P F Eckles, Hull, GB 1933-11-22 arresteret af Finska Sjöbevakningen efter at være blevet opbragt af søbevogtningens fartøj VMV-2
1936-05-26 solgt på auktion til Arvo Yrjänen, Rauma/Raumo til et rederi under opbygning. 1936-07-24 registreret på Laiva OY Elna (Kustaa Yrjänen, korr.redare Yrjänen & Kumpp OY), Rauma, FI.
Rauma (1936-07-25 - 1955-02-05) 1937 ommätt: 339 ton brutto – 250 ton netto – 450 ton dw 1946/1947 omrigget til 3-mastskonert. Ny motor installerad: 180 hk Tuxham diesel, 5 cyl, 4-takts, 195 x 260 mm, ny 1947 1954-03-24 solgt til Birger Asén & Hugo Boström, Helsinki/Helsingfors, FI, for et selskab under opbygning.
1955 ommätt 338 ton brutto – 249 ton netto – 450 ton dw 1956 overført til fiskeregistret – SUOMI 88 (1957-04-15 - 1960-01-09) 1957-04-18 solgt til Birgitta Jensen & Bror Erik Östman, Sipoo/Sibbo, FI. 1958-01-13 solgt til Aukusti Varakas, Helsinki, FI. 1959-04-02 solgt til Paul Lindqvist, Erik Gustavsson, Runar Gustafsson & Bo Johansson, Porvoo mlk/Borgå landskommun med ¼-del til hver. Register-nummer & by: 492 Porvoo (1959-05-16 - 1963-04-02). Omrigget til galease. 1959/1960 motor udtaget och inmonterad i m/segl Svanborg 1960 solgt til John Sundberg (Sipoo/Sibbo, Finland), Beirut, LB. 1960 bugseret til Köpenhavn med trælast av m/segl Majborg. Hovedmotor (Polar diesel) installeret i Köpenhavn. 1960 Efteråret), på rejse Finland-Danmark med trælast kollideret med tysk fartøj ved Möja i Stockholms skärgård og fik styrbords side svært skadet. 1960-11-15 Beskadiget ved en brand i Kariluoto udenfor Träskby, Sibbo medens fartøjet lå for anker. Hun var anløbet 1960-11-04 for reparation. Som ejere opgives Einar Schmidt och John Sundberg, men fartøjets hjemsted var Beirut, LB. En man omkom i branden. Motorn bärgades och installerades i m/segl Majborg, medan skrovet bogserades till Rökulla strand vid Bergarholmen och så småningom förstördes av stormar. Under
1980-talet höggs hon upp till vattenlinjen av John Sundberg.
Ur Holm-Petersen, F og Lund, Kaj ET SVENDBORG REDERI - Konsul A E Sörensens Rederivirksomhed 1918-1958: ALBERT MOU
1921-1925 Den tremastede Slet-skonnert ”Albert Mou” på 314 Tons Brutto var bygget 1917-1919 af A/S Middelfart Skibsværft (Olesen & Jensen) til Rederiaktieselskabet Talatta i Aarhus og hed oprindeligt ”Solstrålen”. Den var klipperbygget og var tømret af eg og bøg. Fra ny var den forsynet med hjælpemotor. I juli 1921 blev skonnerten købt til Svendborg af det nystiftede Rederiaktieselskabet Albert Mou med A E Sørensen som korresponderende Reder. Rederens svigerfar, Skibsfører S P Andersen, Thurø, var aktionær og førte skibet, som blev døbt ”Albert Mou” efter den største aktionær, Slagtermester Albert Mou, Charlottenlund.” Albert Mou” blev beskæftiget i den almindelige nord - og østersøfart, men forblev kun 2½ år i rederiets tjeneste. Den forliste 18. Januar 1924 ved Cuxhaven. Under tåge blev den sejlet ned af s/s ”Hetton” af Newcastle. Skonnerten fik hele agterskibet revet op. Den flød dog på ladningen og blev slæbt i havn af en bjærgningsdamper. Senere blev den kondemneret i Hamborg. En tysk køber overtog havaristen, der blev repareret og atter sat i fart, og den kom nu at føre en ret omtumlet tilværelse. Det vides for eksempel, at den i april 1928 hed ”Stella” og sejlede under tjekkisk flag, efter sigende som smuglerfartøj. I oktober samme år kom den under estisk flag og omdøbtes til ”Mars”. Derefter skiftede den atter Flag nogle Gange, blandt andet til tyrkisk, ungarsk og engelsk. I 1932 sejlede den som ”Omar” af Hull, formentlig stadig i Smuglerfart, som dog i oktober 1933 endte med Beslaglæggelse. Fra 1936 kom skonnerten i normal fragtfart under finsk flag som ”Elna” af Raumo, og efter den tid syntes det at være slut med den omflakkende tilværelse. I hvert Fald bar den samme navn og flag endnu i 1942. Fotos af Alpha motoren - Elna i 1950 og Elna i 1972 (Det er Solstrålen til venstre, og Majborg til højre som ligger oplagt Fotos fra Klubb Maritims samling i Gøteborg
|