Skrevet 141206

Slægten            Stoffersiden

Spil

Sebastian

Hedehusene

Sørens Side

Middelfart

The Sioux

Fotos

One.com -host

Favoritter

Hjem

web. Preben Kjærbøl

 

 

 

Værftets både

Smakkejollen "Susanne"

9-fods smakkejolle ("Susanne"), bygget i Middelfart ca. 1890 af bådebygger Mads Illum til lods Hans Albert Petersen, Middelfart. Længde 19 fod bredde 6 fod, højde over køl 2 fod. Således beskrev konservator Christian Nielsen, Handels og Søfartsmuseet på Kronborg lodsjollen efter opmålingen og beskrivelsen i 1943 i Middelfart.

Middelfartsmakken har nogle kendetegn, der gør den forskellig fra smakkejoller fra andre egne af landet. Tosmakken er kendt som en egnstypisk rig i hele østersøområdet fra Middelfart og Nyord i henholdsvis vest og øst fra dansk område og langs hele østersøkysterne på begge sider helt op i Bottenhavet. Det er Middelfartjollens skrogform der adskiller den fra sine baltiske slægtninge.

En smakkejolle fra "Melfar" er først og fremmest kendetegnet på skrogets slanke form, med et bredere og bæredygtigt forskib og et smalt agterskib, der så at sige slipper vandet under farten. De joller som er bevarede, bl. a. på museet i Middelfart viser, at man også byggede med bredere stævntræ end andre steder. Lige præcis den detalje perfektionerede Mads Illum, idet stævnene på lodsjollen "Susanne" løber i smukt kurvede buer ud fra kølen, og holder en stor bredde op i vandlininen. Det virker som det,der på vikingetidens skibe kaldes stævnskæg, og det har givet jollen en stor kursstabilitet. Sammenligner man "Susannes" stævn med færingebåde, gotlandske tremmenninge, ålandske fiskerbåde eller andre slanke fartøjer af gammel nordisk oprindelse, finder vi den samme karakteristiske buede form. Middelfartjollen anvendtes til lodstjeneste, marsvinefangst og ålefiskeri, Jollerne var grønmalede på fribordet og tjæret i bunden. Rundholterne bestod af tre korte master, tre sprydstager, topsejlsstage, drivbom og klyverbom. De fem sejl var af bomuldsdug med en mørkerød barket bane i hver af de to smakker som tegn på at dette var en lodsjolle. Lillebælt Smakkelaug har været medudgiver af Ib Ivar Dahls bog om Mads Illum, "Bådebyggeren og Smakkejolen", udgivet på forlaget Kysten.

 

"Mette" 26 fods bæltbåd, bygget 1976 i Martstal.

Rolf Eliesen, Smakkelaugets kasserer, har overdraget brugsretten til ovenstående til Foreningen Til De To Søskendes Bevarelse, foreløbig for en 5-årig periode.

Det er besluttet at tilbyde Smakkelaugets medlemmer at udnytte denne brugsret. Der er fuldgang i at få etableret en gruppe af medlemmer, som vil påtage sig at vedligeholde, restaurere og i næste sæson, at sejle jagten. Der vil blive opkrævet ekstra kontingent for at deltage i projektet, der er talt om, at der kan deltage op til 12 personer. Det er aftalt at evaluere projektet efter det første år.

Tove

MT66 bundgarnsjolle, 3.2 tons, længde 6,78, bredde 2,26, dybgang 1,09, eg på eg , bygget af C.M. og P.M. Petersen, Middelfart Skibs- og Bådebyggeri i 1933 til fisker Korftz Hansen, Fønsskov er blevet skænket til Lillebælt Smakkelaug af fisker Hans Korfitz Hansen. Jollen har efter et langt og slidsomt liv i Lillebælt fundet sit otium på LIllebæltværftet. Det er vore hensigt at forsøge at restaurere hende, under alle omstændigheder skal jollen bevares for eftertiden som egnstypisk jolle. I sæsonen 2001-2002 vil der blive arbejdet hårdt på restaureringen af "Tove", arbejdet er allerede godt i gang og der er skiftet flere bord.

Corfitz har været på besøg for at inspicere arbejdet, han havde valgt den rigtige aften, da vi netop denne aften satte de første kølbord på jollen.  Corfitz oplyste i øvrigt at jollen formentligt er bygget i 1928 i stedet for 1933 som det fremgår af papirerne. Ib B. Andersson påtog sig at gennemføre et interview med Corfitz omkring jollens historie, brug og fiskeriet på Fønshoved. Ellers er jollen meget sund, såvel køl som det meste tømmer er friskt og godt, så vi tror vi kan få en rigtig flot jolle på vandet igen.

Slåby Larsen 15-m2 "Lillebror"

Lillebælt Smakkelaug har modtaget en Slåby-Larsen 15 kvm. sejlbåd som gave fra Marstal havn. Båden havde i flere år henstået på havnens areal, igen vidste hvem ejeren var. Smakkelauget rettede henvendelse til Marstal Havn, der besluttede at forære båden til lauget, efter den havde været fremlyst i Statstidende. Vi har anmodet Lystfartøjsmuseet på Valdemars Slot om bistand til at få fremskaffet dokumentation på båden, så den kan blive ført tilbage til sit oprindelige udseende.  Lauget har nu fået de originale Slåby-Larsen tegninger fra Lystfartøjsmuseet på Valdemars Slot, vi er så småt gået i gang med den omfattende restaurering.

Marts. 2002 Restaureringen af "Lillebror" er i gang, skroget er "hængt op", således stævn og hæk er blevet hævet, idet skroget havde mistet sit spring igennem årene, en del af kølplanken er pillet ud og erstattet af en ny, ydet den gamle desværre var rådnet væk under rorgennemføringen og i hækken. Der bliver isat ny bundstokke og kølplanker, hvorefter opplankningen startes.

Retur til Smakkelauget